måndag 3 maj 2010

Utrensning

Jag har börjat läsa i Sofi Oksanens Utrensning (2008) och, okej, den är riktigt bra. Jag kanske till och med älskar den. Kritikerna och prettofolket på DN Kultur hade väl rätt, trots allt.

För det första är jag är stormförtjust i språket, det är förtätat vackert och rikt på bilder: "Mormor såg på henne, hon såg rakt på henne för första gången, och Zara kände hur mormors blick trängde ur hennes ögon rakt in i henne, in i munnen och i halsen, hon kände hur halsen snördes samman och hur mormors blick rann ner genom halsen mot hjärtat, och det stramade kring hjärtat och blicken rann vidare mot magen och det vände sig i magen, och den fortsatte ner i benen som började skaka och från benen till fotsulorna, det stack i dem och det blev hett och mormor log."

För det andra diggar jag formatet. Bokens format - en nästan kvadratisk storpocket - höjer läsupplevelsen, det blir mycket luft på varje sida och jag läser andäktigt, vill inte att det ska ta slut.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Utrensning av Sofi Oksanen

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...