lördag 25 september 2010

Faust på Folkoperan är helt magisk

Var och såg Faust på Folkoperan igår. Helt magisk! Gud och djävulen har slagit vad om vilken del av människan som är den starka - den goda eller onda. Fem människor har valts ut för deras experiment. Operan var, som sig bör på Folkoperan, på svenska och bygger på Goethes skådespel och den franske kompositören Charles Gounods opera. Till skillnad från andra Faust-tolkningar ligger tyngdvikten i historien på den unga kvinnan Marguerites (Natalie Hernborg) tragiska öde. Musiken var fenomenal, sceneriet snyggt och skådespelarinsatserna utmärkta. Jag undrar om det inte är den bästa opera jag sett på Folkoperan. Kanske den bästa opera jag någonsin sett.

På scenen får vi följa människorna i fem små lägenheter i genomskärning. Strax under taket sitter orkestern synlig. Miljön känns tidlös, kanske är vi på Södermalm 2010 eller i Paris 1850. Stämningen i operan är kuslig och mörk. Genom tämligen enkla handgrepp och tydlig färgsymbolik växer en komplex handling fram. Som Mefistofeles ser vi Johan Schinkler och han är den stora stjärnan för kvällen. När han äntrar scenen svartklädd med ett buffelhuvud på sina axlar och fyller rummet med sin basröst ryser jag i hela kroppen. Det är otäckt. Det är vackert. Och för mig är detta opera när det är som bäst. Gå och se!

2 kommentarer:

Linda sa...

Hej Josefin! Visste inte att du börjat blogga. var inne och kikade lite och den var mycket fin. Jag såg att du så fint hade med min blogg under din blogglista och nu när jag vet att du har en blogg så vill jag gärna lägga till dig i min också så att jag ser när du har något nytt intressant att berätta. Önskar att jag hade tid att läsa om alla böcker du så inspirerande skriver om men det tillåter tyvärr inte timmarna på mitt dygn. Just nu läser jag endast, enbart och uteslutande om specialpedagogik. Väääldigt intressant men det vore så skönt att få läsa för att slappna av någon gång också men det kommer väl en tid för det också (jag har passat på så länge min mammaledighet varade). När börjar du på din?

Stor kram och lycka till med allt!

Josefin sa...

Hej hej!

Fint att höra att det går bra med specialpedagogiken. Misströsta inte: slapp-läsning kommer säkerligen igen. Själv tänkte jag jobba fram till jul, sen får vi väl se hur mycket läsa det blir.

Kram, kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...