torsdag 14 oktober 2010

Alldeles underbara citat från Kärlekens historia

Jag är fortfarande sjuk och orkar inte läsa, men något som jag alltid verkar orka eller vilja är att sortera saker. Antar att det är lite lagom okrävande + ger omedelbar tillfredsställelse (om det görs på rätt sätt). Nu sorterar jag dokument på min dator och har kastat mängder av tråkigt som fanns på burken, MEN jag hittade också en skatt som piggade upp mig. Jag tänkte bjussa på den här. Skatten bestod av fyra helt underbara citat från Kärlekens historia av Nicole Krauss, kanske världens bästa bok. Läs och njut:


Kärlekens historia
Nicole Krauss

”Då och då brukade jag pröva ett par [glasögon]. En gång lagade jag en omelett iförd ett par läsglasögon av dammodell. Det blev en jättestor omelett, jag blev rädd bara av att se på den.”

”I sovrummet såg jag att han hade lagt sig ner på golvet och gjort en ängel i mjölet.  Jag klev runt den för jag ville inte förstöra det som hade gjorts med så mycket kärlek.”


"Hennes leende var en gåta han ville ägna sitt liv åt att besvara"

”När människorna hade börjat att känna, växte deras önskan att känna. De ville känna mer, känna djupare även om det ibland gjorde mycket ont. Folk blev beroende av känslorna. De ansträngde sig för att avslöja nya känslor. Det är mycket möjligt att det var på så sätt konsten föddes. Nya sorters glädje skapades, tillsammans med nya sorters sorg: Den eviga besvikelsen över livet som det är; lättnaden av oväntad tillfällig lindring, fruktan för döden.
    Inte ens nu existerar ännu alla tänkbara känslor. Det finns fortfarande sådana som ligger bortom vår förmåga och vår fantasi. Då och då, när ett musikstycke som ingen någonsin har skrivit skrivs, eller en tavla som ingen någonsin har målat blir målad eller något som är omöjligt att förutsäga, föreställa sig eller ens beskriva sker, då får världen en ny känsla. Och då, för den miljonte gången i känslans historia, sväller hjärtat och tar till sig intrycket.”

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...