lördag 24 september 2011

Surdegen

Jag försöker i skrivande stund att baka ett surdegsbröd. Föga anade jag att det var så helvetiskt svårt. Framförallt är det en begreppsapparat som är - ehrm - ny. Till det kommer en process utan dess like. Kolla in ett helt vanligt surdegsrecept, här från www.bakasurdeg.se. Mina undringar är inom parentes med stora bokstäver i fetstil. Om ni undrar.

Ingredienser
En fördeg (FÖRDEG!?)
500 g Grahamsmjöl
300 g Manitoba cream (VAD ÄR DET HÄR? GRÄDDE? MJÖL? GLASS?!) 

 480 g ljummet vatten
50g rumstemperetat smör
50 g ekologisk honung (VANLIG J-A HONUNG DÅ? DET MÅSTE GÅ LIKA BRA?)
20 g havssalt (VANLIGT SALT, FUNKAR DET?)

Gör så här
Jag brukar göra min fördeg på morgonen, då har den jäst klart till kvällen då det är dags att bearbeta degen. Sedan brukar jag låta degen kalljäsa i kylen över natten och grädda brödet på förmiddagen. Så om man vill grädda sitt bröd på lördag morgon så gör man fördegen på fredag morgon, bearbeta degen på fredag kväll och grädda på lördag förmiddag.

Man kan även byta ut kalljäsningen i kylen mot jäsning i ca 3-7 timmar i rumstemperatur.

Bearbeta degen:
Blanda fördeg, mjöl och vatten.

Kör på låg hastighet i assistenten i 4 min, stäng av assistenten och vila degen i 4 min, kör sedan 4 min på mellan hastighet, vila 4 min igen, tillsätt smör, honung och salt och kör ytterligare 4 min på mellan hastighet. Totalt 12 min bearbetning och 8 min vila. (JAHA, OCH JAG SOM INTE HAR EN ASSISTENT. ÄR DET KÖRT FÖR MIG?)
Smörj en stor plastlåda med 1-2 msk rapsolja.
Tippa i degen och täck med locket eller en handduk. Låt jäsa en timme i rumstemperatur. Vik sedan upp degen från kanterna mot mitten. Sedan ska degen jäsa till dubbel storlek. Endera i kylen i ca 12 - 24 timmar eller rumstemperatur i ca 3-7 timmar. Ju längre degen jäser ju mer smak får brödet. Viktigt att låta degen jäsa till dubbel storlek!

Det här receptet är för fyra mellanstora bröd.

Grädda brödet:
Ta fram degen ur kylen när den jäst klart och låt den stå framme ca en timme innan gräddning.

Sätt in en baksten eller plåt i mitten av ugnen. (JAHA, EN HELT VANLIG BAKSTEN SKA MAN OCKSÅ HA. GÅR DET LIKA BRA MED EN PLÅT?) 

 Sätt på ugnen i god tid, temp, 250 grader.
Med baksten tar det ca en timme för att bli varmt.
Sätt även in en plåt nederst i ugnen.

Vält ur degen på mjölat bord och strö mjöl över degen. Dela i fyra delar och

Lägg på bakplåtspapper och skär några snitt i degen.

Grädda två åt gången i mitten av ugnen på baksten eller en varm plåt.
Lägg in tre isbitar på den nedersta plåten. (ISBITAR?!)

Efter 10 minuter så sänk temperaturen till 230 grader, byt till varmluft om du vill ha lite extra hård yta..

Sätt in en termometer i brödet och grädda till 98 grader. (OOOOOOOOKEJ. TERMOMETER I BRÖDET OCKSÅ. VAD HÄNDE MED LÅT DET BLI BRUNT PÅ YTAN?)
Låt brödet svalna på galler. 


Vi får se hur det går utan baksten, assistent och Manitoba cream och med vanligt salt och vanlig honung. Sur är degen i alla fall, kanske det samma gäller för mig inom kort.

1 kommentar:

Maja sa...

Här kommer några tips!

1. Skit i Manitoba Cream (du kan hitta mjölet i en välsorterad Ica Maxi), men ta vanligt vetemjöl.

2. Det där med knådningen är verklige crucial. Det blir helt enkelt bäst i assisten. Om du istället har riktigt fina armmuskler kan du göra det för hand, men räkna med dubbla tiden för att glutentrådarna i mjölet ska blir riktigt elastiska. (Ta upp degen och dra i den, om den är trådig och seg så är det bra, om "trådarna" går av så fortsätt lite till.)

3. Istället för isbitar brukar jag slänga in ett glas vatten i botten av ungen när jag sätter in brödet. Då blir det ju ånga i ugnen och det gör att brödet får en hårdare yta och sluter inne den fina saftigheten.

4. Och skit i termometer. Ha brödet inne i ca 35 minuter på 250 grader, ta ut brödet i en handduk, vänd på det och knacka med knogen i botten på brödet. Låter det som om det vore ihåligt är brödet klart!

Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...