tisdag 29 november 2011

Till min hemliga bokvän

För att underlätta för min hemliga bokvän i julklappsbytet har jag plitat ner några svar på frågorna från En bok om dagen.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?

Jag läser helst (relations)romaner,  lite fantasy, lite skräck, noveller och ungdomsromaner. Tunt och fragmentariskt hellre än tjockt, fylligt och mustigt.

* Favoritförfattare?

Jag är väldigt förtjust i Murakami, men har det jag behöver av honom. Blev nyligen lite småkär i Hemingway på nytt, men har bara läst The Snows of Kilimanjaro och The Old Man and the Sea i modern tid. Jag är en sucker för gamla klassiker, men de har jag redan i hyllan. Fogelström har jag också allt av, men karln är underbar.

* Läser du på andra språk än svenska?

Jag läser på engelska också, men då vill jag helst att det ska vara kortare romaner, noveller eller böcker med luftig text. Gärna e-böcker på engelska, då kan jag slå upp svåra ord direkt i paddan.

* Lyssnar du på böcker?
Nä, helst inte. Jag tappar tråden så lätt och så hör jag dåligt har jag märkt.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nix, jag är ingen samlare.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst? 
Här på bloggen finns en lista över vad jag läst 2010 och 2011.

* Vad är du ute efter, då du läser?

Jag vill komma nära människors drivkrafter när jag läser, det fascinerar mig. Jag vill förstå varför vi gör som vi gör och vad som formar oss. Är också galet förtjust i suggestiva skildringar av psykets irrvägar såsom man kan läsa i Dostojevskijs Brott och straff, Marie Hermansons Mannen under trappan eller i Murakamis Fågeln som vrider upp världen. Jag tycker också om att läsa böcker om platser jag tycker om: Stockholm, Frankrike, Skåne, Danmark, New York.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?

Deckare, chick-lit, böcker som saluförs som roliga, BOATS, biografier och historiska romaner är jag inget vidare förtjust i.

* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Stig Larsson & Stephenie Meyer

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Efter att ha dissat en rad genrer här ovan känner jag själv att jag verkar lite väl snobbig för mitt eget bästa. Skulle gärna prova att läsa något av Margaret Atwood. Jag har heller inte läst Anne Franks dagbok (SYND och SKAM!) och To kill a mockingbird skulle vara intressant att läsa.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Jag skulle bli jätteglad om min hemliga bokvän hade en personlig favorit som han eller hon trodde skulle passa mig. Det skulle vara fint.

* Vad gör du helst på fritiden?
Jag umgås gärna med min familj, tränar på Friskis och träffar vänner. En alldeles vanlig svennebanan, således.

* Samlar du på något?

Nej. Gör en stor poäng av att INTE samla. Att rensa ut och kasta är min melodi.

* Favoritfärg?

Jag klär mig gärna i svart har jag märkt, men det är ju inte vidare muntert. Det är fint med färg, men någon favorit har jag inte.

* Tv-serier som du uppskattar?

Mad Men, True Blood, Glee, Gilmore Girls, The Wire

* Favoritfilm? 
Indiefeelgood är den finaste genren: Juno, Away we go, 500 days of Summer...

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?

Kaffe OCH te, i stora mängder, och påste går fetbort. Grönt ska det vara och lösvikt när det gäller te. Kaffet ska vara svart, men här är jag inte så picky. Jag kör pressokaffe så grovmalet ska det vara, men det mesta är gott. Kaffet är mest en drog för mig. Teet däremot är njutningen.

* Vilket slags godis tycker du bäst om? 
Jag äter allt godis. Även naturgodis. Variatio delectat, som romarna sa.

* Stjärntecken?

Skorpion

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?
Nej.

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?
En egen iPad (så jag slipper låna makens), men det är kanske inte realistiskt att få i ett julklappsbyte. Allt bokrelaterat går hem, är också omåttligt förtjust i alla slags pennor och små block.

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?

Nix.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...