lördag 3 mars 2012

Drömguden - myten om Angus

Jag läste Penelopiaden strax före jul och blev förtjust i både Atwood och mytserien. Under några dagar nu har jag läst min andra bok i serien: Drömguden - myten om Angus av Alexander McCall Smith.

Boken består av korta, i det närmaste fristående, kapitel om drömguden Angus, hur han kom till världen, hur han växte upp och hur han gör sig påmind i människors liv idag. Det är rara och ibland otäcka små berättelser som lämnar ett och annat att fundera på i Drömguden - myten om Angus.

Även om boken är välskriven och på många sätt fin, blev jag nog ändå lite besviken. Penelopiaden var så förträfflig, kanske för att jag älskar grekiska myter och är väl förtrogen med dem. För det är nog just det som stjälper McCall Smiths bidrag, för mig var Angus obekant. Och som myt betraktat är berättelsen om honom inget spektakulärt, bara en myt bland andra.

Nu längtar jag efter en berättelse som doftar vår. Har ni några tips?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...