lördag 14 juli 2012

Att läsa på danska



















Jag har fått för mig att jag ska lära mig danska ordentligt, det är ju ett festligt språk. Dessutom är jag väldigt för att främja den skandinaviska språkgemenskapen. Det är ju sorgligt att vi ska behöva ta till engelska för att förstå varandra, eller hur? Stockholmarna ser mig redan som en dansk i det att jag pratar skånska. Lika bra att leva upp till andras felaktiga förutfattade meningar, tänker jag.

I Köpenhamn köpte jag en roman av Karen Blixen, Ned till hundarne av Helle Helle och en festlig liten illustrerad poesisamling av en Maiken Abildgaard, där dagens dikt är uppslagen. Ett danskt språkbad väntar mig. Kanske ta en danskkurs på universitetet också?

Ge mig en termin, så får vi se hur det går med danskinlärningen. Jag tror att projektet har någorlunda goda förutsättningar att lyckas, men det förstås, jag ska ju jobba, kasta mig in i dagiskarusellen, dansa Charleston, vara en god hustru, läsa böcker, träffa vänner, resa, laga halvhjärtad husmanskost och finnas till också. Vi får helt enkelt se hur det går.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...