måndag 22 oktober 2012

Augustprisnomineringarna 2012

Modern fattigdom, krig i Uganda, klassamhället, Pol Pot, förintelse och mytologi, ungefär så kan man sammanfatta tematiken i årets augustprisnomineringar som tillkännagivits idag. Bland annat gick det att läsa om i DN och på Augustprisets egen hemsida.

Jag kan konstatera att jag i år inte läst en enda av de nominerade, varken bland vuxen- eller ungdomslitteraturen. Jag har emellertid sett Stridsbergs pjäs Medealand på Elverket med Noomi Rapace i huvudrollen och den var fenomenalt bra. Jag hejar väl på den då. Modern fattigdom och annat elände är ändå inte riktigt min favoritlitteratur.


3 kommentarer:

Lisa sa...

Jag är ganska besviken på nomineringarna måste jag erkänna. Det var verkligen elände som tema och det känns inte alls lockande. Tror att jag hoppar över Augustpriset i år.

Unknown sa...

Jag har bara hunnit en 50-60 sidor in i Anyurus "En storm kom från paradiset", men än så länge så känns det som en av de bästa svenska romaner jag läst de senaste åren... Men det kan ju hinna ändra sig, det är ju ändå en 4% kvar av boken. Och jag läser ju inte så mycket modernt svenskt, om jag ska vara ärlig, så jag har väl kanske inte så mycket att jämföra med...

Josefin sa...

Doktor Ljungberg! Visserligen litar jag till fullo på din känsla för kvalitetslitteratur, men - missförstå mig rätt - är det någon jag föreställer mig uppskatta eländeslitteratur så är det du. Jag noterar emellertid ett plus i kanten för Anyuru och är det någon av eländesböckerna jag kommer att läsa så är det nog den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...