måndag 17 december 2012

Det doftar arbetsro

På mitt jobb är det ont om tysta vrår att arbeta ostört i och före jullovet är rättningshögen tung. Jag vägrar arbeta hemma. Varför ska LÄRARE tvingas utföra kvalificerat arbete hemma på kvällstid? Vi borde ha rätt att utföra vårt jobb på arbetet under arbetstid som alla andra. Jag vill kommentera och bedöma elevuppsatser på jobbet, men det är svårt att hitta arbetsro.

MEN.

På svenskinstitutionen fann jag något extraordinärt i skolans värld. Bland dammiga, men välsorterade, bokhyllor finns en ostörd vrå med skrivbord, lampa och utsikt. All denna tysta extravagans kan avnjutas tillsammans med lukten av vällästa boksidor och kommunal verksamhet. Tanken på de litterära skatterna på hyllorna piggar också upp i sig. Faktum är att jag gillar detta nya hörn så mycket att jag överväger att i smyg flytta min arbetsplats hit. Söker ni mig hittar ni mig strax till höger om Berättelsen om Pi, okej?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...