onsdag 23 januari 2013

Boktips jag samlat på mig från bloggosfären & annorstädes

Jag har börjat samla boktips i en önskelista här på bloggen (Kolla in ÖNSKELISTA i menyraden ovan). Har märkt att jag ofta läser böcker andra tipsat mig om och tycker att det är roligt att följa mina impulser. Här kommer listan på böcker jag är sugen på just nu och vem som tipsat mig om dem:
  • The road av Cormac McCarthy har jag velat läsa länge och ännu lite mer efter att Bokcirkus! tipsade om den här.
  • Dystopier är härligt. Delirium som Hanna Fahl tipsar om i den här krönikan ska vara riktigt bra.
  • Madame Bovary har kommit ut i nyöversättning. Älskade boken och vill se vad den nya översättningen kan ha gjort för språket. Lyrans Noblesser tipsar om den här.
  • Magikerna har jag hört ska vara bra, harrypotteresque. Västmanländskan tipsar om den här och Bokdivisionen här. 
  • Dotter of her father's eyes av Mary och Bryan Talbot är en grafisk roman som vunnit pris som säsongens bästa biografi i Storbritannien. James Joyes dotter har huvudrollen. Låter intressant. Läs mer om den i The Guardian.
  • Det utlovas aka-porr (universitet, internatskolor...) i Henrik H Langelands Manuskriptet om man får tro bokhoran Johanna Lindbäck. Vem vill inte ha mer aka-porr?
  • 100 noveller av Joakim Pirinen har har hyllats av DN:s bistra kritiker Jonas Thente. När han hyllar serienoveller vill jag läsa och se vad hajpen handlar om.
  • Och dagarna går... tipsade om kortromanen Enstöring av Nina Bouraoui. Den verkar ha ett psykologiskt djup jag kan gilla.
  • Nästa gång jag känner för att läsa något sorgligt och lågmält vill jag läsa Eftersom ingenting varar av Laurance Tardieu efter Västmanländskans fina recension. 
  • En tesked jord och hav blev jag tipsad om på Lyrans Noblesser. Tvillingsystrar i 80-talets Iran, en suggestiv berättarröst och ett snyggt omslag utlovas.

2 kommentarer:

Carro sa...

Delirium har jag hemma stående. Magikerna har hört både bu och bä om, men båda kommer nog att läsas! :)

Josefin sa...

Ja, och nu återstår bara att se om de kan leva upp till de höga förväntningar vi fått, förstås.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...