söndag 24 februari 2013

Brev till Anna H

A hard days work av Kalexanderson (by nc sa)
Anna Hallberg!

I Boklördag i DN 23 februari skrev du om begreppet roman. Du är orolig att begreppet ska bli urvattnat, eftersom den lite mer svårlästa romanen ofta har kommit att kallas poesi. Du skriver:
Vad som händer när man skyfflar över icke-traditionella romaner till poesifacket, är att det spänningsfält som är kreativt och utvecklande för prosan, försvagas. Det gör oss till sämre romanläsare. Mindre nyfikna, mindre engagerade, mindre förmögna att tänka själva. På sikt handlar det om en tömning av romanen som konstform.
Jag vet inte vad det är värt (förmodligen inte jättemycket eftersom jag varken är litteraturkriter eller författare av god litteratur), Anna Hallberg, men jag känner ingen oro. Ingen alls, faktiskt. Någonting med din önskan om att förändra synen på romanen får mig däremot att tänka på sisyfosarbete. Därför vill jag avsluta med att liva upp oss båda en smula med bilden ovan, föreställande en modern Sisyfos.

Allt gott,
Josefin

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...